De Arbowet is een wet die de arbeidsomstandigheden van werknemers en werkgevers moet bevorderen. Door de Arbowet hebben alle werknemers een veilige werkplek waardoor er weinig ongelukken gebeuren en er ook weinig verzuim is. Veel kleine bedrijven hebben moeite met de Arbowet. Waar moet je allemaal rekening mee houden?
Plichten voor werknemers en werkgevers
De Arbowet is bedoeld voor zowel werkgevers als werknemers. Werkgever zijn verantwoordelijk voor het creëren van een veilige werkplek. Zij moeten ervoor zorgen dat werknemers op een verantwoorde en gezonde manier kunnen werken. Ook moet het ziekteverzuim beperkt en zoveel mogelijk voorkomen worden. Werkgevers creëren dus een werkplek moet goede arbeidsomstandigheden. Werknemers dienen zich dan ook aan de richtlijnen te houden. Werknemers hebben de plicht om veiligheidsmaatregelen te volgen en eventuele ongevallen te melden.
Bedrijfsarts inschakelen
Ook een klein bedrijf zal een contract met een bedrijfsarts moeten afsluiten. Wanneer werknemers langdurig ziek zijn, bepaalt de bedrijfsarts of de werknemer arbeidsongeschikt is of verlof moet nemen. Als werkgever mag je dit dus zelf niet bepalen. Als werkgever heb je de plicht om de zieke werknemer te begeleiden wanneer hij/zij weer in dienst komt.
Risico Inventarisatie en evaluatie
Volgens de Arbowet ben je ook verplicht om een risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E) op te stellen. Dit wordt vaak nog wel eens vergeten bij kleine bedrijven. Bij elk soort werk komen risico’s kijken. Deze risico’s wil je natuurlijk het liefste voorkomen. Met het RI&E breng je verschillende risico’s in kaart. Voor elk risico moet je aangeven hoe ernstig dit risico is en hoe je dit kan aanpakken. Het is dus eigenlijk een soort plan van aanpak waardoor de werkomgeving veiliger wordt. Voor een volledig stappenplan voor een RI&E kan je ook een kijkje nemen op verzuimservicedesk.nl.